mandag den 7. marts 2011

Svendegilde kagerne del.1 (opskrifterne)

Så er jeg gået igang med at bage og pheew hvor er der mange kager der skal bages :)

De første 4 er bagt, det er dem Christian skal have med på arbejdet.

De består af:

Chokoladekage som bund:
 Ingredienser:
500 gram Margarine
800 gram Sukker 
10  Æg 
80 gram Kakao 
800 gram Hvedemel 
6 tsk. Bagepulver 
2 tsk. Vanillesukker 
2 dl. Sødmælk 
2 dl. Vand
 
Margarine smeltes og røres blødt sammen med sukker.
Æggene i et ad gangen. Kakao røres i.
Mel, bagepulver og vanillesukker blandes samme og røres stille i og kogende vand og mælk med.
Bages ved 175 grader C i ca 1 time.

Drømmekage som bund:
Ingredienser:
500 gram Hvedemel 
100 gram Margarine 
500 gram Sukker 
8  Æg 
4 dl. Sødmælk 
6 tsk. Bagepulver 
4 tsk. Vanillesukker
 
Sukker og margarine røres godt. Æg tilsættes ét for ét og røres godt. Resten af ingredienserne røres i.
Dejen fyldes i en bradepande ca. 30x40 cm og bages ved 200 grader C alm. ovn i ca. 20 minutter.

De blev rigtig lækre, der er kun et lag fyld i hver, indholdet i dem er:

Chokoladecreme med daim:
200g marabou med daim 
2½ dl. piskefløde.
2 pk dobbelt daim.

Hæld fløde og chokolade i en tykbundet gryde og sæt svag varme på. Rør jævnligt. Når fløde og chokolade er smeltet sammen hældes det i en skål og sættes på køl 1-2 timer (gerne natten over) Piskes til det får den ønskede tykkelse creme. (jeg pisker min længe da jeg godt kan li at den bliver lidt luftig) Hak daim i ønskede størrelse og vend med cremen.

Hindbærmousse:
300 g. bær.
6 blade husblas
3/4 dl vand
1 dl sukker
2½ dl. piskefløde.
Sæt husblassen i blød i koldt vand.
Kog vand og sukker til en lage,og sæt til nedkøling.
Blend bær til en fin pure. Smelt husblassen i sukkerlagen. Vend bærpure og og sukkerlage sammen. Pisk fløden stiv. Vend skum og pure sammen og sæt på køl.
______________________________________________________________________

Så er der kagerne til "festen" herhjemme, da vil jeg også lave 4 de skal bare være runde.
Jeg har idag lavet alt fyldet til kagerne, og bundende har jeg købt færdig (ups) men jeg ved de bliver sååå lækre alligevel.

Kage 1:
  • Kakaobunde
  • Chokoladecreme
  • Hyldeblomstmousse

Kage 2:
  • Alm. bunde
  • Hyldeblomstmousse
  • Hindbærmousse

Kage 3:
  • Kakao bunde
  • Hindbærmousse
  • Mørk chokoladecreme med nødder

Kage 4:
  • alm. bunde
  • Mørk chokoladecreme med nødder
  • Brombærmosse

Chokoladecreme:
200g alm. marabou 
2½ dl. piskefløde.
2 pk dobbelt daim.

Hæld fløde og chokolade i en tykbundet gryde og sæt svag varme på. Rør jævnligt. Når fløde og chokolade er smeltet sammen hældes det i en skål og sættes på køl 1-2 timer (gerne natten over) Piskes til det får den ønskede tykkelse creme. (jeg pisker min længe da jeg godt kan li at den bliver lidt luftig) Hak daim i ønskede størrelse og vend med cremen.

Hyldeblomstmousse:
8 stk gelatineplader
4 pasteuriserede æg
250 g sukker
3 dl koncentreret hyldeblomst saft
½ l fløde
Tilbered gelatine/husblas som anvist på pakken
Pisk æg og sukker meget stift.
Opblød gelatine/husblas i hyldeblomst saften og pisk det ved lav hastighed sammen med æg- og sukker blandingen.
Sættes på køl nogle timer eller natten over.
Pisk ½ l fløde meget stift.
Pisk hyldeblomst moussen.
Bland begge dele sammen og pisk til moussen er helt opløst og du har en cremet konsistens

Mørk chokoladecreme med nødder:
200g mørk chokolade 
2½ dl. piskefløde.
2 håndfuld nødder 

Hæld fløde og chokolade i en tykbundet gryde og sæt svag varme på. Rør jævnligt. Når fløde og chokolade er smeltet sammen hældes det i en skål og sættes på køl 1-2 timer (gerne natten over) Piskes til det får den ønskede tykkelse creme.  Hak nødderne i stykker og kom i, rør godt rundt.

Brombærmousse:
300 g. bær.
6 blade husblas
3/4 dl vand
1 dl sukker
2½ dl. piskefløde.
Sæt husblassen i blød i koldt vand.
Kog vand og sukker til en lage,og sæt til nedkøling.
Blend bær til en fin pure. Smelt husblassen i sukkerlagen. Vend bærpure og og sukkerlage sammen. Pisk fløden stiv. Vend skum og pure sammen og sæt på køl.

Smørcreme med kakao:
1 pk. smør
1 pk. floormelis
8 tsk. kakao

Smørcreme med vanilje:
1 pk. smør
1 pk. floormelis
8 tsk. vanilje

MMF - Fondant
100g skumfiduser, dem der skal ristes på bålet
300-400g flormelis
1 spsk vand
1 spsk olie


Skumfiduser, vand og olie skal lige have 30sek. i microen (de bliver MEGET varme) og så skal det røres rigtig grundigt.
Hvis der skal farve i er det herefter du skal putte det i, farven ændre sig ikke selvom der kommer flormelis i (du skal bruge pastafarve)bare out i til det får den farve du ønsker. Jo mere farve jo mere flormelisk skal der i.

Hæld først ½ delen af flormelisen i og rør rigtig godt, du skal røre meget og ikke bruge fingrene før du er sikker på det ikke klister.
Put så meget flormelis i at du kan ælte det med hænderne og rulle det ud uden det klister for meget.

Ja så kan du rulle det ud og smide det på kagen det er nemt at lave og noget billigere.. Jeg overvejede at tilføje noget fx jordbær smag, men fik det aldrig gjort (prøvede kun vanilje) så det vil jeg eksperimentere lidt med næste gang da C ikke kan lige smagen



2 kommentarer:

  1. Glæder mig til at se dem færdige for mums det lyder godt :)

    SvarSlet
  2. Ja jeg glæder mig også meget til at pynte dem :) det er jo det sjoveste, og med 8 kager får jeg da rigtig øvet mig.

    SvarSlet